Hoppa till sidans innehåll

14-15 April: Arbetsdagar, Årsmöte, Planeringsmöte!!

2018-03-21 21:14
Dax för årets Arbetsdagar, Årsmöte och Planeringsmöte! Arbetsdagar 14-15 April, mellan 10 och 16. Årsmöte den 15:e klockan 16.00. Säsongsplanering direkt efter, för tävlingar, träningar aktiviteter med mera. Välkomna, Alla!!!
  • Uppdaterad: 2018-04-09 21:41

Arbetsdagar

Vi fixar klubben inför säsongen!  10-16 både lördag och söndag. Vi målar hus, fixar bryggor, städar och gör allt klart för en fin sommar!  Lunch på sedvanligt sätt. Häng på alla!

Säsongsplanering - Planeringmöte

Vi bestämde på klubbmötet där många deltog att vi skulle gå vidare med planeringen av säsongen i samband med årsmötet. Den 15:e, efter arbetsdagen, samlas vi därför och planerar tävlignar, resor, boenden, träning, kanotskolor och alla andra aktiviteter vi vill göra i sommar. Allra sist på denna sida (nedan), efter årsmöteshandlingarna, ligger planeringsunderlag med tävlingsprogram, manual för lagledare och annan nyttig information för Er alla inför planeringsmötet.  

Glöm inte Vaxholms tävling den 12:e Augusti. Det blir en stor s:t Erikspaddel! 

Årsmöte

Vi kallar till Årsmöte den 15:e April klockan 16.00, det vill säga efter arbetsdagen på Söndagen. Dagordning och årsmöteshandlingar kommer att laddas upp här 10 dagar innan mötet. Eventuella förslag till årsmötet (motioner) eller nomineringar till styrelseposter vill vi oxå ha senast 10 dagar innan mötet.

Välkomna till en bra kanothelg tillsammans!!

Styrelsen

 

Årsmöteshandlingar

Dagordning

1. Mötets öppnande

2. Näravo

3. Fastställande av röstlängd - alla närvarande medlemmar har en röst.

4. Val av ordförande och sekreterare för mötet samt två justeringsmän och rösträknare

5. Frågan om mötets behöriga utlysande

6. Godkännande av dagordning

7. Styrelsens verksamhetsberättelse (se verksamhetsberättelsen nedan)

8. Styrelsens förvaltningsberättelse samt resultat och balansräkning

9. Revisorernas berättelse

10. Frågan om ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2017

11. Fastsällande avmedlemsavgifter 

Styrelsen föreslår en höjning av medlamsavgifterna med 150 kronor. Vi har inte höjt avgifterna på c:a 15 år varför det nu är nödvändigt att justera för den allmänna prisökningen i samhället. Gymavgifter och avgift för motionskort kommer även de att höjas med 300 kronor från dagens mycket låga nivå (styrelsebeslut - endast medlemsavgifter är årsmötesbeslut). 

12. Behandling av förslag och motioner: Inga förmella sådana har inkommit.

13. Val av styrelse (Valberedningen)

14. Val av revisorer och valberedning

15. Nästa års verksamhet och budget

Övergripande Verksamhetsplan och budget föredras av styrelsen. Verksamhetsplanen i detalj diskuteras och läggs fast efter mötet. 

16. Övriga frågor

17. Mötet avslutas.

 

Verksamhetsberättelse 2017

Ännu ett framgångsrikt år har gått till historien. Det var verkligen en härlig kanot-säsong, med upplevelser både hemma vid vårt fina sjösportcenter och ute i världen för flera av våra aktiva.

Ett hundratal glada ungdomar paddlade i kanotskolan där Frida Gustafson och ett stort team av våra aktiva gjorde att fint jobb som ledare under tre härliga sommarveckor.  De yngsta som paddlat lite mer började också tävla i S:t Erikscupen, där vi själva ordnade den största deltävlingen en stilla sommarkväll med hundratalet paddlande från stockholmsklubbarna.

I svenska ungdomscupen blev Vaxholm årets klättrarklubb, ett trevligt bevis på att en ny generation nu får glädje av allt det fina svensk kanot kan ge ungdomarna. Våra duktiga äldre ungdomstjejer Klara Råsten-Lilja, Molly Margell, Julia Hansson, Vera Rockström och Tilde Enger såg till att vi klättrade, tillsammans med Otto Edlind med Gabriel Lindström på Juniorsidan, liksom ett helt gäng yngre tjejer och killar.

Särskilt många var vi i Vaxholms egen tävling Vaxholms-Sprinten som ingick i svenska ungdomscupen. Den avgjordes i början av Juli i underbart sommarväder på Eriksö. Första dagen kördes Short Track, kortvarv med lyft på Eriksö badstrand. Andra dagen var det 125 meter cup som gällde, utanför klubben.  Hela kanotsverige var här med över 200 aktiva och ledare, från de yngsta ungdomsklasserna till Seniorer, där Vaxholöm fick se vår stjärna Linnea Stensils vinna både short track och sprinten. Att både Linnea och Julia Stensils dessutom agerade förpaddlare i de yngsta ungdomarnas lopp gav extra glädje. Alla fick återigen uppleva Vaxholm från sin allra bästa sida denna fina sommarhelg. 50-talet medlemmar hjälpte till med arrangemanget, från följebåtar till tidtagning, starters, domare, en massa praktiskt fix liksom grillning, trevliga luncher och kafeteria. En härlig kanotfest!

Vår Elit har fortsatt utvecklas. Linnea öppnade säsongen urstarkt och fortsatte så hela året, trots en liten dipp på VM där hon blev besviken över att knappt missa A-finalplats, det vill säga de 8 bästa i VÄRLDEN. På SM vann Linnea de korta distanserna, och gjorde samma i K2 med syrran Julia, där den överlägsna segern på K2 1000 meter var särskilt sevärd. Linnea avslutade säsongen i Hongkong i november genom att väldigt överraskande vinna världsmästerskapen i Surfski i U23 klassen. Efter VM inledde hon förberedelserna inför nästa säsong med ett träningsläger i Australien.

Petter Menning öppnade lite försiktigt i år, men slog till med ett mycket bra VM, där han nådde A-final och körde urstarkt.  Som vanligt vann han SM överlägset på 200 meter. Erik Svensson fick säsongen förstörd av ett diskbrock, men körde ändå en del tävlingar och satsar vidare mot nästa OS.

Juniorerna, med Gabbe Lindström och Otto Edlind i spetsen, körde på bra där Otto har ytterligare ett år som Junior kvar och sistaårsjunioren Gabbe engagerat sig mycket mycket fint som väldigt uppskattad ledare i ungdomsträningen. Hampus Einebrandt och Gustav Gaufeng tävlade lite mer sparsamt, men var såklart uppskattade hemma vid klubben.

Våra aktiva har som vanligt varit på träningsläger i Sverige och utomlands. Läger i Portugal, Sydafrika och Australien hörde till höjdpunkterna, liksom skidläger i Lofsdalen och olika landslagsläger har genomförts.

Gabriel Lindström har drivit ungdomsträningen på ett föredömligt sätt. Nya föräldrar är på väg in som stöd och ledare för sina ungdomar. Evve Menning har gjort och gör ett uppskattat och bra jobb som tränare för de lite äldre ungdomarna.

Paddlingskurser för vuxna har bedrivits vid ett tiotal tillfällen under året, med nya motionärer som följd. Vårt motionskort, där vuxna bereds tillfälle att träna i klubbens kanoter, är populärt och ger många glädje av motion på våra fina paddelvatten.

Ett antal gästande träningsläger har genomförts, inom olika discipliner, där vårt eget kanot-vandrarhem (gamla stugan uppe i backen) uppskattats som förläggning. Till kommande säsong förväntas den här verksamheten öka, med ytterligare kamratskap och stimulans mellan våra egna medlemmar och andra klubbar. Ett mycket trevligt inslag.

Vi genomförde även några företagsevent och paddlingar med skolklasser, där våra aktiva var uppskattade ledare. Denna typ av verksamhet har dock minskat gentemot tidigare år, främst på grund av brist på tillgängliga ledare. Här finns stora möjligheter till en utökning och därmed till att göra nytta som ledare i en roll där man både kan få ersättning för nedlagd tid och bidra till verksamhet och intäkter för klubben så att vi kan fortsätta skaffa bra material, åka på träningsläger och tävlingar samt hålla vår anläggning i bra trim.

Ekonomin i Vaxholms kanotsällskap är balanserad. Intäkterna har dock minskat i förhållande till utgifterna främst på grund av ökade omkostnader för anläggning och material och minskade intäkter från skolpaddlingar och företagsevent. En annan viktig faktor är att vi inte höjt priserna för våra tjänster i paritet med ökade kostnader. Kanotuthyrningen gick dock rekord-bra genom ett mycket stort arbete av Erik Gustafsson och våra anställda Runo Gustavsson och Inge Zetterström med stöd av ett tiotal praktikanter från Arbetsförmedlingen.

I samarbete med arbetsförmedlingen har vi under sommarmånaderna engagerat nyanlända i praktiktjänstgöring vid kanotuthyrningen, i anläggningsskötsel och klubbcafé. Det har varit ett ambitiöst ideellt drivet projekt där sammantaget ett femtontal tagit sina första steg in i den svenska arbetsmarknaden via sina veckor vid klubben och därmed bidragit till verksamheten och den rekordfina uthyrningen. Detsamma gäller ett antal unga arbetssökande med särskilda behov som givits möjligheter till vidare erfarenheter genom handledd praktik i klubben. Även detta har engagerat ideella krafter för att få att gå runt – väl investerad tid både mänskligt sett och för klubbens verksamhet i stort.

Anläggningen har skötts om på sedvanligt sätt, med fyra arbetsdagar för medlemmar med ett förtiotal deltagare. Stora bryggan har reparerats och lär nu hålla några år till trots att den nu bärjar närma sig 50 år i vattnet. En ny behövs inom kort. Vardaglig skötsel har genomförts av våra anställda Inge, Runo och Aroldo Varillas.  

Ett par nya kanoter har inköpts. Ambitiösare planer fanns, men ekonomin har inte tillåtit större investeringar. Äldre kanoter har försålts.

I gymet har många tränat, det är glädjande att se olika åldrar, kanotister, före detta aktiva kanotister, motionärer och gymare samsas i vårt gym. Det behöver dock utvecklas, och styrelsen överser möjligheterna till en utbyggnad.

Styrelsen har haft 7 möten där planering, ekonomisk uppföljning, anläggningsskötsel, administration av anställda och stöd av kanotverksamheten varit i fokus.

SM, som gick i Jönköping, var som vanligt en av årets höjdpunkter. Vi var ett tiotal aktiva som tog en rad medaljer och framförallt hade en massa kul.

Allra roligast för oss som jobbar med det hela var nog i alla fall alla som paddlade och hade kul vid klubben! Vuxna och ungdomar, alla tillsammans! Härligt!!

Styrelsen genom

Stefan Gustafsson, ordförande VKS

  

Planering av Tävlingssäsongen 2018

Nedan följer en manual för tävlingsverksamheten, ansvsarig för tävling, lagledare och övriga funktionärer (kapitel 1). I kapitel två framgår planen för 2017 med ansvariga för respektive tävling angivna enligt överenskommelse vid planeringsmöte i maj. För ömsesidig information om tävlingar och träningar använder vi facebook, vks ungdomsträning. Uppmana ALLA attt gå med där. Manualen avser natinella tävlingar. För s:t Erikspaddlen finns en särskild enklare manual i kapitel 3.

 1.   Manual för Lagledare och ansvarig för tävling

Ansvarig för tävling är normalt även lagledare. Uppgifterna är följande:

1. Anmälan till tävling: Samla ihop anmälningarna och säkerställ att Micke Stensils får dem för anmälan i förbundets anmälningssystem. Micke har e-mail This is a mailto link, This is a mailto link. Telefon 0702705111. Viktigt att uppmuntra aktiva att vara med, samla in namn på träningskvällarna! Inbjudningar till tävlingar finns på kanotgförbundets hemsida och Micke kommer att lägga ut dem på facebook.

Kolla även att K2 och K4 blir anmält. Om flera vill köra besättning och det eventuellt inte är klart med vem så löser vi det på lagledarträffen vid tävlingen.

2. Boende: Organisera och beställ boende. Rekommendrat boende brukar framgå av inbjudan till tävlingen. Normalt bor vi på vandrarhem eller motsvarande standard, alternativt billiga hotell eller av arrangören rekommenderat beone. Beställ till alla aktiva och medföljande gemensamt för klubben så att vi skapar bra gemenskap! Var och en betalar normalt boendet. Klubben kan vid vissa tävlingar stå för en del.

3. Mat på tävlingen: Normalt kan lunchkuponger beställas vid anmälan. Dret är att rekommendera. Frukost fixas vid boendet efter behov. Middag efter tävlingen, det är alltid trevligt att käka gemensamt, antingen självlagat eller på restaurang. Tävlingsansvarige delegerar normalt hanteringen av mat till någon medföljande förälder.

4. Resa: Organisera transport till tävlingen så att alla som vill tävla kommer med. Normalt skjutsar föräldrar. Alla föräldrar kan inte alla tävlingar och det får inte hindra att de aktiva kommer iväg till tävling. Det är heller inte nödvändigt att alla föräldrar alltid följer med, men det hela bygger på att föräldrar åker och tar med de tävlande. Försök samåka så att alla kommer med. Om det är problem kan tävlingsansvarige hyra minibuss(ar) som klubben står för del av, och ta med kanoterna på kanotsläpet.

5. Kanottransport: Ansvarig för tävlingen organiserar så att alla kanoter kommer med. Normalt kan vi ta kanoterna på biltaken, skaffa enkla kanotbågar så får man med tre K1 på respektive tak. Räcker inte det så använd kanotvagnen. Den tar över 20 K1, K2 och K4.  Viktigt att få med rätt och tillräckligt många K2. Vid vissa tävlingar även K4.

Kanotsläpet är nybesiktigat och fungerar bra. Kan dras av alla personbilar med drag. Remmar för klubbens kanoter finns i boden. Till egen kanot, skaffa egna remmar!

6.     Material att ta med:

  1. Nummerlappar (står i en låda i boden där båtprylarna står)
  2. Klubbens omklädningstält (står i samma bod), kolla tältpinnar!
  3. Tävlingslinnen (åt de yngsta som inte har själva, finns på kontoret)
  4. Sitsar, fotstöd och sådant till K2:oro K4:or.
  5. Silvertejp och några verktyg (skruvmejsel, kniv etc)
  6. Om man kör kanotsläp brukar det vara trevlig att ta med några stolar. 
  7. Ett bra ”verktyg” för lagledaren om det är stora tävlingar med många aktiva och lopp är att ta med en white-board (finns i boden) där start-tider o namn skrivs upp så alla vet.

7. Lagledare och lagledarträff: Ansvarig för tävling är normaltäven lagledare med följande uppgifter:

  1.  Lagledarträff: Normalt är det lagledarträff  på tävlingsplatsen 1 timma före första start respektive tävlingsdag. Vid lagledarträffen går tävlingsledningen igenom dagens lopp, banorna, eventuella strykningar i loppen, efteranmälningar och ändringar i tidsschemat. Här kan man även normalt göra efteranmälningar, både individuellt och i K2, K4. Viktigt att lagledaren anmäler aktiva som vill köra men inte anmält sig här. 
  2. Hämta ut startlistor och nummer för långlopp i sekreterariatet på tävlingsplatsen senast innan 1 timma före första start.
  3. Hämta ut lunchbiljetter och be någon förälder sköta det, denna bör även se till att det finns lite småkäk, bananer, blåbärssoppa etc vid tältet så att aktiva alltidhar nåt att stoppa i magen. 
  4. Coacha laget, se till att alla kommer ut i tid till sin start, titta på loppen (tillsammans med alla föräldrar och kompisar), ta emot den aktive efter loppet och uppmuntra.
  1. Tävlingskläder: Klubbdräkt är obligatorisk på tävlingar och ger även en bra sammanhållning. Tävlingslinnen köps av respektive aktiv så det blir ordning på dem. Klubboveraller och linnen finns att beställa / köpa via hemsidan eller genom att kontakta Evve. Vid ev problem, fråga Frida.   

 

 2. Plan för säsongen 2018

Denna del görs klar på mötet med ansvariga och en plan för transporter och allt annat som behövs. 

Träningar

Träningar på måndag och onsdag som vanligt hela sommaren. Extra träningsdagar, med besättningsträning, innan SM, program för det kommer.  Träningar på lördagar vid 10 alla helger som inte har tävlingar. Det samordnar föräldrarna själva, så att följebåt finns. 

 

Tävlingar

 Tid              Tävling                                                                                            Ansv

21-22/4         Regatta Bagsvaerd, Danmark (Sprint)             

5-6/5            Vårregatta,  Jönköping/Huskvarna (Sprint)

12/5              Norrviken runt, Sollentuna (Maraton)

26-27/5         Tolvenregattan, Hofors (Sprint)

2/6               Göta Kanal (Maraton)

9-10/6           Regatta, Nyköping (Sprint)

16-17/6         Maraton-NM, Danmark (Maraton)

30/6-1/7        SUC/JUC, Malmö (Sprint)

15-20/7         Sprint-SM, Luleå (Sprint)                                                              Stefan + ??

4/8               Regional SUC/JUC  Ängelholm, Bofors, Fagervik

11/8              DKM+ Bengtsfors (Maraton)

12/8              Vaxholm, Stor S:t Erikspaddel

11-12/8         Sprint-NM                Norge (Sprint)

19/8              Besättningsregatta, Katrineholm

24/8               Alliansloppet, Trollhättan (Shorttrack Maraton)

25-26/8         Maraton-SM Näset (Maraton)

1/9               Klarälvdalens Challenge (Maraton)

1-2/9            Höstregatta, Huskvarna/Jönköping (Sprint)

8-9/9            SUC/JUC-final, Lidköping (Sprint)

6/10              Aktersnurren            Nyköping (K4 3 km)

 

 3.   S:t Erikspaddeln

 Vi har inte fått programmet för s:t Erikspaddeln ännu. Det brukar vara kring 4 kvällstävlingar per säsong. Vaxholm har vunnit serien, många gånger – alla aktiva samlar poäng till klubben, så alla kan verkligen vara med och känna att de betyder mycket för laget. Tävlingarna är mycket opretentiösa. Brukar vara kul!

 Inbjudningar brukar komma med ganska sent varsel.  När inbjudning kommer lägger vi ut den på Fcebook och sedan behövs att någon förälder tar greppet, samordnar transport. Anmälning brukar kunna ske på plats eller någon dag innan. På dessa tävlingar ska även våra allra yngsta och nya kanotister kunna delta, och vara med och ha kul och lära. Det innebär att föräldrar måste skjutsa och att vi normalt måste använda kanotsläpet. Tävlingarna är i stockholmsregionen, start brukar vara mellan 18 och 19, med avresa från Vaxholm vid 17-tiden.

 Det bästa vore att någon tog ansvar för att samordna s:t Erikspaddeln, med anmälningar och deltagande. Därmed inte sagt att samma person måste åka på alla tävlingarna. Förslag emotses med tacksamhet.

 

Stefan

 

Skribent: Stefan Gustafsson
Epost: This is a mailto link

 

vks logga KOPIA ! beskuren ej vänster 

 

 

 

 

 

 

 

 

ACTIVE TENSE ERRA SPORT TRÄNINGSKLÄDER

 

 

 

 Nordisk Yacht Assurance Waxholm

 

 

 

 

Resarö Marina

XL-Bygg Waxholms Byggmaterial

ERREA SPORT VKS TRÄNINGSKLÄDER 

Postadress:
Vaxholms Kanotsällskap - Kanot
Sjösportcenter,Eriksö
18537 Vaxholm

Kontakt:
Tel: 08-541 320 31
E-post: This is a mailto link

Se all info